Bilder från Bangkok och underbara Myanmar

Sedan ett par dagar är jag tillbaka i Stockholm efter en två veckor lång resa i Sydostasien. Resan började och slutade i Bangkok, men det var Myanmar (Burma) som stod i centrum. Jag är otroligt nöjd! Myanmar, med sina gyllene pagoder och leende befolkning, är olikt något annat land jag har besökt – så oskuldsfullt och oexploaterat. Turism är en relativt ny företeelse så gästvänligheten vet inga gränser. Till skillnad från mer exploaterade länder så har man inte lärt sig att utnyttja turister. Myanmar är en välbevarad resehemlighet. Jag undrar hur länge det kan fortsätta att vara så.

Inom kort kommer jag att publicera en reseberättelse här på bloggen, under tiden får ni nöja er med ett gäng bilder från resan. 🙂

* * * * *

Text.
Resan började med tunnelbana från hemmet i Hässelby och sedan Arlanda Express till flygplatsen. Därefter bekvämt direktflyg med Thai Airways till Bangkok-Suvarnabhumi, flygtiden var cirka 9 timmar och 30 minuter.
Äntligen framme i Bangkok!
Äntligen framme i fuktiga och heta Bangkok – trött, men glad. Semestern kan börja!
Utsikt från mitt hotellrum på Novotel Bangkok Fenix SIlom. För 400 kr per natt fick man mycket valuta för pengarna. Det är relativt nära till Surasak BTS Skytrain, det finns en pool vilket kan vara rätt skönt under eftermiddagen och rummet var, precis som man kan förvänta sig av Novotel, fräscht.
Utsikt från mitt hotellrum på Novotel Bangkok Fenix Silom. För 400 kr per natt fick man mycket valuta för pengarna. Det är relativt nära till Surasak BTS Skytrain, det finns en pool vilket kan vara rätt skönt under eftermiddagen och rummet var, precis som man kan förvänta sig av Novotel, fräscht.
Färgglad promenad längs Charoen Krung Road i Bangkok, en huvudgata i området Silom i Bangkok.
En färgglad promenad för alla sinnen längs Charoen Krung Road i Bangkok, en huvudgata i området Silom i Bangkok.
Något som jag inte hann med när jag besökte Bangkok för ett par år sedan var ett besök i parken Lumphini. Parken, som ligger mitt i centrala Bangkok, byggdes på 1920-talet av kung Rama VI och var under en lång tid kunglig egendom. I dag står den öppen för allmänheten och är dessutom gratis att besöka.
Ett billigt och effektivt sätt att transportera sig i Bangkok är med båt längs floden Chao Phraya. För att ta sig till Khao San Road är det nästintill en nödvändighet om man vill åka kollektivt. Priset för den flera kilometer långa resan är 15 baht (cirka 3 kr 50 öre).
Klassiska backpackergettot och hippietäta Khao San Road i Bangkok. Det är absolut inget ställe jag skulle vilja bo omkring, men det är ett härligt ställe att besöka på kvällen.
Klassiska backpackergettot och hippietäta Khao San Road i Bangkok. Det är absolut inget ställe jag skulle vilja bo i närheten av, men det är ett härligt ställe att besöka på kvällen.
Pad Thai på Khao San Road. Måltiden, inklusive öl, gick på 150 baht (cirka 35 kr).
Något som jag missade förra gången i Bangkok var den väldiga, guldklädda, ligganda Buddha vid Wat Pho. Denna gången blev det ett besök!
Något som jag missade förra gången i Bangkok var den väldiga, guldklädda, liggande Buddha vid Wat Pho. Denna gången blev det ett besök!
Vackra Wat Pho Bangkok. Trots all kommers går det att hitta lugna platser, som denna, där inga turister passerar.
Vackra Wat Pho Bangkok. Trots all kommers går det att hitta lugna platser, som denna, där inga turister passerar (åtminstone inte under den halvtimmen jag stannade till här).
En av fördelarna med Bangkok är transportsystemet BTS Skytrain. Det är absolut inte gratis, varje resa kostar omkring 40 baht, men att flyga förbi trafiken i luftkonditionerade tåg är ett utmärkt transportsätt i områdena Sukhumvit och Silom.
Sista kvällen i Bangkok besökte jag Siam Paragon, ett av Asiens största shopping center för middag på en koreansk restaurang.
Den sista kvällen i Bangkok besökte jag Siam Paragon, ett av Asiens största shoppingcenter, för middag på en koreansk restaurang. Varför har det blivit så att många av de bästa restaurangerna i asiatiska städer finns i shoppingcenter?
Onsdagen den 12 november var det äntligen dags för vidareresan till Myanmar (Burma). Jag flög med Thai Air Asia från Bangkoks fd storflygplats Don Muang till Myanmars största stad Yangon.
Onsdagen den 12 november var det ÄNTLIGEN dags för vidareresan till Myanmar (Burma). Jag flög med Air Asia från Bangkoks fd storflygplats Don Mueang till Myanmars största stad Yangon. Flygtiden var cirka 1 timme.
Direkt efter ankomst i Yangon tog jag taxi till berömda Shwedagon Pagoda. Jag kunde inte inte sluta le. Det kändes magiskt att vara där.
Direkt efter ankomst i Yangon tog jag taxi till berömda Shwedagon Pagoda. Jag kunde inte inte sluta le. Det kändes magiskt att vara där, ni förstår kanske varför när ni ser den här bilden. Gyllene pagoder finns överallt i Myanmar.
Detaljer vid Shwedagon Pagoda i Yangon. Shwedagon är synlig från hela staden och ska enligt legenden ha legat på denna plats i över 2 600 år.
Utsikt från mitt andra hotell i Yangon, Holiday Hotel.
Utsikt från mitt hotell i Yangon, Holiday Hotel, några kilometer norr om centrala Yangon.
Jag bodde på Clover Hotel City Center i centrala Yangon. Att bo i centrum kändes helt rätt. Här är en bild på ett typiskt lägenhetshus i Yangon.
Typiskt lägenhetshus i centrala Yangon.
Sule Pagoda. I vilket annat land hittar man en gyllene pagod mitt i en rondell i en stads centrum?
Ytterligare en gatuscen från Yangon.
För att se så mycket som möjligt och för att komma lokalbefolknigen nära hoppade jag på  Yangon Circular Train. Den 3 timmar långa tågresan passerade stadens förorter, slumkvarter och utkanter och kostade 200 kyat - cirka 1 kr 50 öre.
För att se så mycket som möjligt och för att komma lokalbefolknigen nära hoppade jag på Yangon Circular Train. Den 3 timmar långa tågresan passerade stadens förorter, slumkvarter och utkanter och kostade 200 kyat – cirka 1 kr 50 öre.
Efter två dagar i Yangon tog jag inrikesflyget till byn Nyaung U i centrala Myanmar. Efter flera nätter i hektiska städer som Bangkok och Yangon var det skönt att komma ut till landet.
Efter två dagar i Yangon tog jag inrikesflyget till byn Nyaung U i centrala Myanmar. Efter flera nätter i de hektiska städerna Bangkok och Yangon var det skönt att komma ut till landet. Asfalterade vägar var en bristvara.
Nyaung U ligger precis intill floden Ayeyarwady, som används för flitigt för transporter inom landet. Men det var inte för flodens skull som jag reste till Nyaung U. Målet var den antika staden Bagan.
I Nyuang U hyrde jag elcykel för 6000 kyat per dag, cirka 45 kr. Resans höjdpunkt var att ge sig ut på grusvägarna i upptäcka den antika staden Bagan. Det finns över 2 000 tempel utspridda längs med Bagans fält, oftast var man helt ensam.
I Nyuang U hyrde jag elcykel för 6000 kyat per dag, cirka 45 kr. Resans höjdpunkt var utan tvekan att ge sig ut på grusvägarna i upptäcka Bagan. Det finns över 2 000 tempel utspridda längs med Bagans fält, oftast var man helt ensam.
Väggmålningar i ett av Bagans mest besökta tempel, Sulemani Pahto.
Men visst, ibland fick man möte.
En bekant berättade att han hade besökt Myanmar år 1983. Visumreglerna har lättats sedan dess, men annars är mycket troligtvis är sig likt, åtminstone i Bagan. Tiden har stått stilla här och det är något befriande med det.
Utsikt från Shwesandaw Pagoda i Bagan. 15 november 2014.
Utsikt från Shwesandaw Pagoda i Bagan, precis lika stillsamt och magiskt som det ser ut. Varför hittar inte fler människor hit?
Att sitta helt ensam på toppen av ett tempel i Bagan och se solnedgången var en av resans höjdpunkter.
Bagan
Solnedgången över Bagan.
Efter några fullspäckade dagar valde jag att varva ner på Thande Beach Hotel på Ngapali Beach.
Efter några fullspäckade dagar valde jag att varva ner på Thande Beach Hotel på Ngapali Beach, en cirka 2 timmar lång flygresa (inklusive ett stopp i Heho) från Nyaung U/Bagan.
Ngapali Beach är än så länge väldigt orörd, man kan i princip räkna antalet människor på den 7 km långa stranden. Passa på att åk nu innan det är för sent.
Ngapali Beach är än så länge väldigt orörd, man kan i princip räkna antalet människor på den 7 km långa stranden. Passa på att åk nu innan det är för sent!
Fotbollsspelande på Ngapali Beach. Det gäller att passa på före solnedgången, när det fortfarande är ljust och inte för varmt.
Solnedgång över Ngapali Heach - harmoniskt.
Solnedgång över Bengaliska viken – harmoniskt. Efter tre nätter på Ngapali Beach fortsatte jag sedan så sakteliga tillbaka mot Stockholm via Yangon och Bangkok.
Trött och utmattad inför nattflygningen från Bangkok-Suvarnabhumi till Stockholm-Arlanda, men samtidigt fylld med intryck och upplevelser efter två veckor på resande fot.
Trött och utmattad inför nattflygningen från Bangkok-Suvarnabhumi till Stockholm-Arlanda, men fylld med positiva intryck och fantastiskt upplevelser efter två veckor på resande fot. Semestern är slut för denna gång, men snart kommer ett nytt år med nya möjligheter…

2 svar till “Bilder från Bangkok och underbara Myanmar”

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.